Fågelholken i Lomma

Fågelpassning

Här finns fågelpassning och vi inackorderar alla möjliga fåglar. Med fågelkunnig personal kan vi passa allt från aror, amazoner, grå jako, ädelpapegojor, kakaduor, undulater, parakiter, kärlekspapegojor, lori, undulater, finkar och alla andra flygande kompisar där ute. Letar du efter inackordering och vill att vi ska passa er fågel är detta det perfekta hotellet för er.

Aktivering och berikning

Här ger vi våra flygande vänner en vistelse i naturligt upplysta, rymliga och luftiga voljärer, fyllda med aktivering och fågellyx. För att skapa en stimulerande vardag på Fågelholken är våra voljärer berikade med aktiveringsleksaker, naturgrenar samt har möjlighet för insyn till andra fågelvänner. UV-lampor och dagsljus gör att lokalen får ett naturligt ljus för fåglarnas hälsa. Våra voljärer är på 2,4 kvm så att fåglarna kan få lov att sträcka på vingarna. Har du en större fågel kan voljärerna byggas ut, då måtten även passar en större fågel.

Passning av din fågel med det lilla extra

Fågelmat

Mat för de bästa serveras genom valfritt fågelfoder från butiken efter ert val. Välj fritt efter vad som passar från sortimentet. Här kan du välja mellan Harrissons Birdfoods, Versele Lagas Nutribird eller Tropican Pellets. Är din fågel inte van att äta pellets har vi kvalitetsfröer samt vitamin och mineraltillskott. För fåglar med specialkost kommer vi överens om detaljerna innan inflyttning.

Snacksbuffé

Vi serverar snacks och nyttigheter efter era önskemål. Vi serverar från ett stort urval av färska Ekofrukter, hirskolvar, kraftfoder, kräckers, nötter, torkade frukter, ekologisk palmolja m.m. Vi ger gärna snacks på ett utmanande vis för att underhålla våra fåglar.

Kloklippning och spa

Vi klipper gärna din fågels klor vid behov. Boka in kloklippning vid bokning av voljär/bur så fixar vi det.

Med omtanke och kärlek för alla djur

En dag på Fågelholken

När solen går upp vaknar fåglarna på Fågelholken och då vi vill gärna göra det bästa för våra inneboende. Tveka inte att fråga om du har frågor eller speciella önskemål.

Schema för dagen

Vi ser till din vän minst 2ggr/dygn. Vi rengör vattenskål/flaska och fyller på dessa, samt kontrollerar behovet av mat och fyller på efter behov.

Dagens frukt och snacksbuffet serveras och aktiveringsleksaker fylls på. Städning sker varje dag och en komplett storstädning vid behov.

Vi utför dagligen en okulär hälsostatus samt ett litet samtal med vännen varje gång vi gör vår tillsyn.

Alla tilläggstjänster utförs efter schema/journal tillhörande djuret enligt bekräftad bokning. Tiderna då tjänsterna utförs kan variera under dygnen men utförs preliminärt morgon och eftermiddag.

Med våra djurvänner på ZooGiganten blir det gärna en chans för att ditt djur får lite extra uppmärksamhet

Kloklippningar, aktiveringar och annat spektakel utförs vid varierande tidpunkter.

Säkerhet

För fåglarnas trygghet finns modern utrustning för larm, övervakning, brand, goda hygieniska rutiner vid incheckning och under vistelsen samt ID-kontroll vid avhämtning.

Entre vid ankomst är försedd med övervakningskamera, RFID ankomstsystem samt larm för att försäkra att fåglarna på dagiset är säkra. På fågelholken kommer inga obehöriga människor in under vistelsen.

Brandsystem och rutiner är etablerade med brandvarnare, flertalet släckare, uppringningssystem för jourhavande, och flera utrymningsvägar.

Utcheckning av fåglarna måste ske av ägargodkänd person vid uppvisande av godkänd identifikation. Är personalen i tvivel lämnas inte fågeln ut om informationen inte stämmer överens.

Vanliga frågor

Kan jag ta med min egen bur till Fågelholken?

Nej, Allt för våra fåglars säkerhet. För att minska risker för spridning av ohyra eller smittor använder vi endast våra egna burar som vi regelbundet desinficerar.

Sitter mitt djur med andra djur?

Nej, alla djur får sin helt egna bur eller voljär om du själv inte bokar in egna djur som går ihop. Men i de flesta fall finns möjligheter för djuren att komma nära varandra (dubbelnät) så att de kan tala med varandra och berika varandras vardagar.

Priser

Betalning
Betalning sker online vid bokningstillfället. Alla dagar och tjänster betalas i förskott. Priser gäller per dag, räkna med ankomst- och hemresedagen.
Exempel: 1 natt = 2 dagar, 2 nätter = 3 dagar

Hyra av Voljär – 2,4 kvm
225kr /dag

Hyra bur (inkl liten kompis)
145kr /dag

Hyra av Voljär – 2,4kvm
En frihet för er fågel med gott om utrymme att utforska och flyga. En voljär ger bättre möjlighet för berikning av miljön och bättre möjligheter för socialisering då vi kan vistas inne i voljären.

Voljär (LxBxH) 2,4 x 1 x 1,8m
Passar de flesta fåglar så som Finkar, Undulater, Parakiter, Amazoner, Grå Jako, mindre Aror.

Större fåglar
För er som har större fåglar (över 65cm) så som större Aror kan hyra flera voljärer som vi sätter ihop till en större voljär. Storleken på buren skall följa Jordbruksverkets regler om djurhållning enligt L-80. Pris per voljär 145kr/dygn. OBS! Förfrågan om inackordering av stor fågel måste göras separat vid önskemål om flera voljärer – skicka förfråga till djurhotell@zoogiganten.se

Hyra bur (ingår 1 liten kompis)
En större fågelbur för de mindre fåglarna. Burarna innehåller passande mängd tillbehör till fågelns storlek och behov för rörelseutrymme.

Burstorlek (LxBxH) 1,2 x 0,6 x 1 m
Passar fåglar så som finkar, undulater och mindre parakiter.
OBS! – om fågelns storlek är större än de kravställda måtten från jordbruksverket flyttas er fågel till större bur/voljär om möjlighet finnes och debitering blir efter rådande pris för voljär.

Extra kompis i voljär/bur
Beställs i samband med bokning.
Förutsätter att individerna kan bo tillsammans.
+1 Liten fågel (undulat/dvärgpapegoja el. liknande) +125kr (ingår en rumskompis i priset)
+1 Mellan/stor +125kr hela perioden

Tilläggsförsäkring
+120kr / djur
Kan du välja om du redan har ett försäkrat djur. Om oturen är framme, kan ni skydda er från oförutsedda kostnader. Zoogiganten står då för självriskkostnader som är bundna till veterinärbesök och behandling under djurets vistelse. Vi står för självriskkostnaden, resterande kostnader behandlas mellan er och försäkringsbolaget.

Alla priser inkluderar

  • Full service – efter önskemål
  • Gratis kvalitetsfoder från Zoogigantens butik
  • Daglig servering av frukt & grönt
  • Daglig servering av kraftfoder
  • Färska hirskolvar och kräckers
  • Kol och grit
  • Fågelbad / Fågeldusch
  • Mineralsten / vitaminer
  • 20% Rabatt på alla tjänster på Zoosalongen under vistelsenFörfrågan om andra djur
    Förfrågan om inackordering av andra djur måste göras separat.
    Skicka förfråga till djurhotell@zoogiganten.seHyra bur
    Våra burar håller alltid större mått än de lagställda dimensionerna. Burens storlek utgår från djurslag, storlek på djuret och antal individer.
    Tänk på att hämtning och lämning av ert djur ej kan göras dagar då Zoogiganten håller stängt*
    Vissa helgdagar har vi ändrade öppettider*, Var extra observanta gällande hämtning och lämningstider då det endast är möjligt under öppettider.
    ________________________________________
    Hotellets öppettider
    Måndag – Fredag 11-17
    Lördag, Söndag 10:30-11:30
    Helgdagar, aftonar 10:30-11:30
    STÄNGT midsommardagen, juldagen och nyårsdagen

Allmänna villkor

Villkor
Vi kommer alltid att se till djurets bästa efter vår kunskap, erfarenhet och den information ni gett oss. Är vi osäkra gällande djurets beteende, hälsa eller annat kommer vi att i första hand kontakta er. Är ni inte kontaktbara kommer vi agera efter vår yttersta omvårdnad till djuret.

1. Tider & lämning
Hotellets öppettider
Måndag – Fredag 11-17
Lördag, Söndag 11-13
Helgdagar, aftonar 11-13
STÄNGT midsommardagen, juldagen och nyårsdagen

Avlämning
Inackorderingen sker under hotellets öppettider. Ägaren går igenom detaljerna med personalen om vistelsen på djurhotellet. Därefter går båda parter in och lämnar djuret i sin bur/voljär/hage/rum

Avhämtning

Avhämtning sker under hotellets öppettider. Om annan än ägare skall hämta måste detta meddelas. Inget djur lämnas ut till icke ägargodkänd person. Ta med Id-handling vid avhämtning för att styrka din identitet.

Försenad avhämtning
Kan du inte hämta ditt djur på avtalat datum utgår det en extra debitering med dubbla dygnshyran/dygn fram tills dess att du hämtar ditt djur.

Utebliven avhämtning
Avhämtar du inte ditt djur senast 7 dagar efter avtalad avhämtningsdag håller vi djuret högst 30 dagar från avhämtningsdatumet. Därefter debiteras 30 dagars dubbel hyra genom fakturering till din hemadress. Vid utebliven kontakt tar vi över ägaransvaret för ditt djur.

Utvalda Helgdagar
Under dessa dagar går det inte att hämta eller lämna ditt djur.
midsommardagen, juldagen och nyårsdagen

Tidigare hemresa
Om ert djur checkar ut tidigare in beräknat utgår ingen ersättning för kvarstående dagar.

2. Försäkring, Vaccinering, Olycka, Sjukdom, Ohyra
Veterinärvårdsförsäkring
Zoogiganten står inte för kostnader vid behov av veterinärvård. Är ditt djur veterinärvårdsförsäkrad kan du undvika onödiga kostnader vid akuta sjukdomstillstånd eller skador. Köp gärna till en extra försäkring som täcker självriskkostnaderna på din befintliga försäkring fram till hemfärdsdagen.

Intyg försäkring
Kopia på djurets försäkringsintyg lämnas till ZooGiganten innan eller på incheckningsdagen om sådant finnes.

Vaccinering – kanin/katt
Kanin skall vara vaccinerad mot Myxomatos samt RVHD. Det är inget krav om RVHD2. Kopia på djurets vaccinationsintyg lämnas till ZooGiganten innan eller på incheckningsdagen.
Katt skall vara vaccinerad mot kattpest och kattsnuva. Kopia på djurets vaccinationsintyg lämnas till ZooGiganten innan eller på incheckningsdagen

Vid olycka/skada
Om djuret blir skadad under vistelsen och vi bedömer att någon form av vård krävs kommer vi i första hand kontakta dig för råd. Är situationen akut och vård krävs omgående kommer vi ta djuret till närmsta veterinärmottagning/djursjukhus.

Ersättning vid olycka/skada
Om djuret förolyckas eller skadas under vistelsen på djurhotellet är ZooGiganten ersättningsskyldiga för uppkomna skador, men endast då skadorna kan påvisas komma från bristfälligheter av lokal, eller annan oaktsamhet från ZooGigantens sida. Ersättning utgår upp till det belopp som inte täcks av ägarens försäkring. Är djuret ej försäkrat står ägaren för alla kostnader relaterade till olyckan.

Skadat djur / fysiskt handikapp
Ett skadat eller på annat sätt fysiskt handikappat djur får i normala fall inte vistas på djurhotellet. Det kan i särskilda fall tillåtas om ZooGigantens personal avgör om detta går att hantera utifrån att djuret kan hantera miljön.

Sjukt djur
Sjuka djur får ej vistas på djurhotellet förrän 1 vecka efter att den är konstaterat symptomfri. Ingen ersättning utgår vid förlorade dagar på djurhotellet. Ägaren ombeds kontakta ZooGiganten innan incheckning om djuret uppvisar symptom på sjukdom, då vi kan bedöma om eventuella möjligheter att inackordera ert djur kan finnas.

Diarré, Kräkningar, Nedsatt allmäntillstånd
Om ditt djur uppvisar dålig hälsa, diarré, kräkningar eller nedsatt allmäntillstånd får denna ej vistas på djurhotellet förrän 1 vecka efter att den är konstaterat symptomfri.

Sjukdom under vistelse
Om djuret blir sjukt under vistelsen kommer denna först sättas separat för att skydda andra från att bli smittade samt för att ge individen lugn och ro. Bedömer vi att någon form av vård krävs kommer vi i första hand kontakta dig för råd. Är situationen akut där omgående vård krävs kommer vi ta djuret till närmsta veterinärmottagning/djursjukhus. Avgiften för veterinärbesöket bekostas djurägaren. ZooGiganten är ej ansvarig för eventuella uppkomna sjukdomar och ej ersättningsskyldiga vid någon form av sjukdom.

Ohyra
Djur med någon form av ohyra får ej vistas på djurhotellet. Detta skall behandlas med fullständig komplett behandling innan inflyttning på djurhotellet. Inflyttning till hotellet får först göras tidigast 1 vecka efter att den är konstaterat symptomfri.

Dödsfall
Vid fall av sjukdom, olycka eller åldersrelaterade orsak som gör att ett djur går bort. Ordnas en respektabel plats för denna som djuret kan ligga nerkyld i tills ni är redo för att, om ni önskar, hämta hem. Ingen ersättning utgår vid dödsfall.

Sjukt djur efter vistelse på djurhotellet
ZooGiganten kan inte hållas ansvarig för några omständigheter som må drabba djuret efter en vistelse på djurhotellet.

3. Grupper
Grupphållning
Har du fler djur måste de fungera tillsammans för att dela voljär/bur/hage/rum. Om djuren uppvisar farligt eller stressande beteende mot varandra under vistelsen, separeras dessa och ägaren debiteras hyra för extra voljär/bur/hage/rum

4. Ändring av bokning & Avbokning

Ändring och avbokning av vistelse hanteras via mejl. Skicka mejl till djurhotell@zoogiganten.se för att få hjälp med att ändra eller avboka din vistelse.
Ändringar och avbokningar skall ske minst 3 dagar innan incheckningsdagen då återbetalas din bokning till 100% Avbokningar innanför 3 dagar till incheckning debiteras/återbetalas med 50% av den totala kostnaden för hotellvistelsen. Dyker ni inte upp på incheckningsdagen och inte har hört av er så debiteras ni med 100% av den totala kostnaden för vistelsen. Zoogiganten förbehåller sig alltid rätten att vid anledning avboka er vistelse.

5. Foder
Foder ges efter era anvisningar. Ägare är ansvarig för att eget foder skall räcka för hela perioden. Tar eget fodret slut under vistelsen debiteras ägaren vid hämtningen ordinariepris av vald förpackning. Resterande foder tar ägare med sig vid utcheckning. Vi kan endast tillhandahålla foder som finns i vårt ordinarie sortiment i butiken. Snacks tillhandahålls efter det som för tillfället finns på ZooGigantens djurhotell.

Eget foder
Önskar du bruka ditt egna foder finns det utrymme för er förvaring. Vi utfodrar efter överenskommelse med dig.

6. Aktivering & anpassning
Individuell anpassning
Har ditt djur några vanor vill vi gärna försöka göra det så bra som möjligt för den enskilda individen. Vi utgår ifrån den information som du tillhandahållit vid ansökan och incheckningen.

7. Djurets storlek, voljär, bur, hage, rum
Jordbruksverkets lag om utrymmen (L-80)

Vid alla tillfällen följer vi minst jordbruksverkets regler gällande utrymme vid hållande av djur under inackorderingen. Vi försöker alltid hålla extra utrymme utöver de kravställda mått från JBV.

8. Force Majeure
Förhinder att bedriva inackordering, Force Majeure
Om vi mot förmodan inte klarar av att tillgodose löftet om inackordering vid förhinder så som krig, omfattande arbetskonflikt, blockad, eldsvåda, miljökatastrof, allvarlig smittspridning, eller annan omständighet som part inte råder över och som förhindrar att fullgöra avtalsenliga skyldigheter kommer vi snarast möjligt meddela er genom era angivna kontaktuppgifter. Ingen ersättning utgår normalt sett vid sådant tillfälle..

9. Betalningsvillkor & priser
Pris

Aktuella priser hänvisas till hemsida www.zoogiganten.se Ditt pris är alltid vid bokningstillfällets rådande prissättning. ZooGiganten har förbehåll för felskrivningar och tryckfel.

Betalning
Bokningsavgift erlägges med 100% av vistelsens kostnad vid bokningstillfället.
Transaktionen anses vara till fullo betalad när vistelsen är avslutad.

Avgifter och inköp

Köp från Djurhotellet, avgifter och serviceavgifter som utnyttjas under vistelsen debiteras vid utcheckning.