
Hotell för smådjur i Lomma
Här inackorderar vi alla möjliga kaniner & gnagare i vårt moderna smådjurspensionat. Med kunnig och erfaren personal kan vi passa allt från kaniner, marsvin, hamstrar, råttor, gerbiler till små möss, degus och chinchillor. Vi kan även passa andra ovanligare gnagare vid förfrågan. Letar du efter inackordering och vill att vi ska passa er gnagare är detta ett perfekt djurhotell för er.
Passning av din kanin & gnagare med det lilla extra
En vistelse i naturligt upplysta, rymliga och luftiga hagar och burar, fyllda med aktivering och gnagarlyx. För att skapa en stimulerande vardag är våra hagar och burar berikade med aktiveringsleksaker, naturgrenar samt har möjlighet för insyn till andra gnagarvänner om detta önskas. UV-lampor och dagsljus gör att lokalen får ett naturligt ljus för gnagarnas hälsa. Våra stora hagar och större burar gör att man får lov att sträcka på benen. Lunch för din vän serveras genom valfritt gnagarfoder från butiken efter ert val. Kvalitetsfoder från Oxbow och Versele Laga med flera finns på menyn. Ekologiskt hö från Jularp för de kräsnaste höätarna. Självklart ingår vitamin och mineraltillskott. För gnagare med specialkost kommer vi överens om detaljerna innan inflyttning.

Snacksbuffé
Vi serverar snacks och nyttigheter efter era önskemål. Vi serverar från ett stort urval av färska Ekofrukter och grönsaker, hirskolvar, kräckers, nötter, torkade frukter. Vi ger gärna snacks på ett utmanande vis för att underhålla våra gnagare.
Kloklippning och spa
Vi klipper gärna din kanin & gnagares klor vid behov. Boka gärna in kloklipp i er vistelse så löser vi det under tiden djuret är hos oss.
Med omtanke och kärlek för alla djur

En dag på Gnagarpalatset
När solen går upp på Gnagarpalatset vi vill gärna göra det bästa för våra inneboende. Tveka inte att fråga om du har frågor eller speciella önskemål.
Schema för dagen
Vi ser till din vän minst 2ggr/dygn. Vi rengör vattenskål/flaska och fyller på dessa, samt kontrollerar behovet av mat och fyller på efter behov.
Dagens frukt och snacksbuffet serveras och aktiveringsleksaker fylls på. Städning sker varje dag och en komplett storstädning vid behov.
Vi utför dagligen en okulär hälsostatus samt ett litet samtal med vännen varje gång vi gör vår tillsyn.
Alla tilläggstjänster utförs efter schema/journal tillhörande djuret enligt bekräftad bokning. Tiderna då tjänsterna utförs kan variera under dygnen men utförs preliminärt morgon och eftermiddag.
Kloklippningar, aktiveringar och annat spektakel utförs vid varierande tidpunkter.

Säkerhet
För djurens trygghet finns moder utrustning för larm, övervakning, brand, goda hygieniska rutiner vid incheckning och under vistelsen samt ID-kontroll vid avhämtning.
Entre vid ankomst är försedd med övervakningskamera, RFID ankomstsystem samt larm för att försäkra att djuren på dagiset är säkra. På gnagarpalatset kommer inga obehöriga människor in under vistelsen.
Brandsystem och rutiner är etablerade med brandvarnare, flertalet släckare, uppringningssystem för jourhavande, och flera utrymningsvägar.
Utcheckning av djuren måste ske av ägargodkänd person vid uppvisande av godkänd identifikation. Är personalen i tvivel lämnas inte djuret ut om informationen inte stämmer överens.

Bra att veta
Om ditt djur äter annat foder än det vi erbjuder så är det viktigt att ni tar med er foder hemifrån och att ni får med er rätt mängd så vi inte står utan foder till ert djur.
Om er kanin ska bo hos så är det viktigt att hen är vaccinerad och att ni har med er vaccinationsintyg som ni kan visa upp för personalen på hotellet.
Ta gärna med er en kopia på era försäkringspapper på ert djur om det är försäkrat så vi kan ha en kopia under vistelsen om olyckan skulle vara framme.
Tänk på att vi INTE tar emot sjuka eller skadade djur. Skulle ditt djur bli sjukt precis före inbokad vistelse på vårt hotell så rekommenderar vi att ni ringer till vår personal på hotellet och rådfrågar hur ni ska göra Personalen når ni på telefonnummer 072 – 508 32 00.
Vanliga frågor
Nej, allt för våra djurs säkerhet. För att minska risker för spridning av ohyra eller smittor använder vi endast våra egna burar som vi regelbundet desinficerar.
Nej, alla djur får sin helt egna bur eller voljär om du själv inte bokar in egna djur som går ihop. Men i de flesta fall finns möjligheter för djuren att komma nära varandra (dubbelnät) så att de kan tala med varandra och berika varandras vardagar.
Ja, du måste inlämna intyg på att din kanin är vaccinerad mot Myxomatos samt RVHD. Det är inget krav om RVHD2 men det är starkt rekommenderat då detta är en miljö där många djur och djurmänniskor kommer. Trots våra goda rutiner finns alltid risker.
Nej, men du undviker onödiga kostnader utifall olyckan är framme. Zoogiganten ersätter inte kostnader för sjuka eller skadade djur.
Priser
Betalning
Betalning sker online vid bokningstillfället. Alla dagar och tjänster betalas i förskott vid inackorderingen. Priser gäller per påbörjad dag, räkna med ankomst- och hemresedagen.
Exempel: 1 natt = 2 dagar, 2 nätter = 3 dagar
Hyra av Hage 1,36 x 2 m – (inomhus) / dag
Kanin 195kr
Marsvin 195kr (1 extra burkompis ingår i priset)
Hyra av Hage 1,40 x 2m– (utomhus) / dag
Kanin 195kr
Hyra bur 1,38 x 0,63 m (inomhus) / dag
Kanin – 155 kr
Marsvin – 155 kr (1 extra burkompis ingår i priset)
Hamster – 95-115 kr
Gerbil – 155 kr (1 extra burkompis ingår i priset)
Degu – 95kr (1 extra burkompis ingår i priset)
Mus – 95 kr (1 extra burkkompis ingår i priset)
Råtta – 115 kr (1 extra burkompis ingår i priset)
Chinchilla – 145 kr (1 extra burkompis ingår i priset)
Extra kompis i Hage/bur
Beställs i samband med bokning.
Förutsätter att individerna kan bo tillsammans.
+1 Marsvin +200kr hela perioden (ingår en rumskompis i priset)
+1 Kanin, Chinchilla +200kr hela perioden
+1 Råtta, hamster, gerbil, degu +95kr
+1 Mus +95kr hela perioden
Tilläggsförsäkring
+120kr / djur
Kan du välja om du redan har ett försäkrat djur.
Om oturen är framme, kan ni skydda er från oförutsedda kostnader. Zoogiganten står då för självriskkostnader som är bundna till veterinärbesök och behandling under djurets vistelse. Vi står för självriskkostnaden, resterande kostnader behandlas mellan er och försäkringsbolaget.
Alla priser inkluderar
- Full service – efter önskemål
- Gratis kvalitetsfoder från Versele-laga eller Selective
- Daglig servering av frukt & grönt
- Servering av gnagarpinnar
- Färska hirskolvar och kräckers
- Sandbad (för sandbadande gnagare)
- 20% Rabatt på alla tjänster på Zoosalongen under vistelsen
Förfrågan om andra djur
Förfrågan om inackordering av andra djur måste göras separat.
Skicka förfråga till djurhotell@zoogiganten.se
Hyra bur
Våra burar håller alltid större mått än de lagställda dimensionerna. Burens storlek utgår från djurslag, storlek på djuret och antal individer.
Speciella Helgdagar
Tänk på att hämtning och lämning av ert djur ej kan göras dagar då Zoogiganten håller stängt*
Vissa helgdagar har vi ändrade öppettider*, Var extra observanta gällande hämtning och lämningstider då det endast är möjligt under öppettider.
________________________________________
Hotellets öppettider
Måndag – Fredag 11-17
Lördag, Söndag 11-13
Helgdagar, aftonar 11-13
STÄNGT midsommardagen, juldagen och nyårsdagen.
Allmänna villkor
Villkor
Vi kommer alltid att se till djurets bästa efter vår kunskap, erfarenhet och den information ni gett oss. Är vi osäkra gällande djurets beteende, hälsa eller annat kommer vi att i första hand kontakta er. Är ni inte kontaktbara kommer vi agera efter vår yttersta omvårdnad till djuret.
1. Tider & lämning
Hotellets öppettider
Måndag – Fredag 11-17
Lördag, Söndag 11-13
Helgdagar, aftonar 11-13
STÄNGT midsommardagen, juldagen och nyårsdagen
Avlämning
Inackorderingen sker under hotellets öppettider. Ägaren går igenom detaljerna med personalen om vistelsen på djurhotellet. Därefter går båda parter in och lämnar djuret i sin bur/voljär/hage/rum
Avhämtning
Avhämtning sker under hotellets öppettider. Om annan än ägare skall hämta måste detta meddelas. Inget djur lämnas ut till icke ägargodkänd person. Ta med Id-handling vid avhämtning för att styrka din identitet.
Försenad avhämtning
Kan du inte hämta ditt djur på avtalat datum utgår det en extra debitering med dubbla dygnshyran/dygn fram tills dess att du hämtar ditt djur.
Utebliven avhämtning
Avhämtar du inte ditt djur senast 7 dagar efter avtalad avhämtningsdag håller vi djuret högst 30 dagar från avhämtningsdatumet. Därefter debiteras 30 dagars dubbel hyra genom fakturering till din hemadress. Vid utebliven kontakt tar vi över ägaransvaret för ditt djur.
Utvalda Helgdagar
Under dessa dagar går det inte att hämta eller lämna ditt djur.
midsommardagen, juldagen och nyårsdagen
Tidigare hemresa
Om ert djur checkar ut tidigare in beräknat utgår ingen ersättning för kvarstående dagar.
2. Försäkring, Vaccinering, Olycka, Sjukdom, Ohyra
Veterinärvårdsförsäkring
Zoogiganten står inte för kostnader vid behov av veterinärvård. Är ditt djur veterinärvårdsförsäkrad kan du undvika onödiga kostnader vid akuta sjukdomstillstånd eller skador. Köp gärna till en extra försäkring som täcker självriskkostnaderna på din befintliga försäkring fram till hemfärdsdagen.
Intyg försäkring
Kopia på djurets försäkringsintyg lämnas till ZooGiganten innan eller på incheckningsdagen om sådant finnes.
Vaccinering – kanin/katt
Kanin skall vara vaccinerad mot Myxomatos samt RVHD. Det är inget krav om RVHD2. Kopia på djurets vaccinationsintyg lämnas till ZooGiganten innan eller på incheckningsdagen.
Katt skall vara vaccinerad mot kattpest och kattsnuva. Kopia på djurets vaccinationsintyg lämnas till ZooGiganten innan eller på incheckningsdagen
Vid olycka/skada
Om djuret blir skadad under vistelsen och vi bedömer att någon form av vård krävs kommer vi i första hand kontakta dig för råd. Är situationen akut och vård krävs omgående kommer vi ta djuret till närmsta veterinärmottagning/djursjukhus.
Ersättning vid olycka/skada
Om djuret förolyckas eller skadas under vistelsen på djurhotellet är ZooGiganten ersättningsskyldiga för uppkomna skador, men endast då skadorna kan påvisas komma från bristfälligheter av lokal, eller annan oaktsamhet från ZooGigantens sida. Ersättning utgår upp till det belopp som inte täcks av ägarens försäkring. Är djuret ej försäkrat står ägaren för alla kostnader relaterade till olyckan.
Skadat djur / fysiskt handikapp
Ett skadat eller på annat sätt fysiskt handikappat djur får i normala fall inte vistas på djurhotellet. Det kan i särskilda fall tillåtas om ZooGigantens personal avgör om detta går att hantera utifrån att djuret kan hantera miljön.
Sjukt djur
Sjuka djur får ej vistas på djurhotellet förrän 1 vecka efter att den är konstaterat symptomfri. Ingen ersättning utgår vid förlorade dagar på djurhotellet. Ägaren ombeds kontakta ZooGiganten innan incheckning om djuret uppvisar symptom på sjukdom, då vi kan bedöma om eventuella möjligheter att inackordera ert djur kan finnas.
Diarré, Kräkningar, Nedsatt allmäntillstånd
Om ditt djur uppvisar dålig hälsa, diarré, kräkningar eller nedsatt allmäntillstånd får denna ej vistas på djurhotellet förrän 1 vecka efter att den är konstaterat symptomfri.
Sjukdom under vistelse
Om djuret blir sjukt under vistelsen kommer denna först sättas separat för att skydda andra från att bli smittade samt för att ge individen lugn och ro. Bedömer vi att någon form av vård krävs kommer vi i första hand kontakta dig för råd. Är situationen akut där omgående vård krävs kommer vi ta djuret till närmsta veterinärmottagning/djursjukhus. Avgiften för veterinärbesöket bekostas djurägaren. ZooGiganten är ej ansvarig för eventuella uppkomna sjukdomar och ej ersättningsskyldiga vid någon form av sjukdom.
Ohyra
Djur med någon form av ohyra får ej vistas på djurhotellet. Detta skall behandlas med fullständig komplett behandling innan inflyttning på djurhotellet. Inflyttning till hotellet får först göras tidigast 1 vecka efter att den är konstaterat symptomfri.
Dödsfall
Vid fall av sjukdom, olycka eller åldersrelaterade orsak som gör att ett djur går bort. Ordnas en respektabel plats för denna som djuret kan ligga nerkyld i tills ni är redo för att, om ni önskar, hämta hem. Ingen ersättning utgår vid dödsfall.
Sjukt djur efter vistelse på djurhotellet
ZooGiganten kan inte hållas ansvarig för några omständigheter som må drabba djuret efter en vistelse på djurhotellet.
3. Grupper
Grupphållning
Har du fler djur måste de fungera tillsammans för att dela voljär/bur/hage/rum. Om djuren uppvisar farligt eller stressande beteende mot varandra under vistelsen, separeras dessa och ägaren debiteras hyra för extra voljär/bur/hage/rum
4. Ändring av bokning & Avbokning
Ändring och avbokning av vistelse hanteras via mejl. Skicka mejl till djurhotell@zoogiganten.se för att få hjälp med att ändra eller avboka din vistelse.
Ändringar och avbokningar skall ske minst 3 dagar innan incheckningsdagen då återbetalas din bokning till 100% Avbokningar innanför 3 dagar till incheckning debiteras/återbetalas med 50% av den totala kostnaden för hotellvistelsen. Dyker ni inte upp på incheckningsdagen och inte har hört av er så debiteras ni med 100% av den totala kostnaden för vistelsen. Zoogiganten förbehåller sig alltid rätten att vid anledning avboka er vistelse.
5. Foder
Foder ges efter era anvisningar. Ägare är ansvarig för att eget foder skall räcka för hela perioden. Tar eget fodret slut under vistelsen debiteras ägaren vid hämtningen ordinariepris av vald förpackning. Resterande foder tar ägare med sig vid utcheckning. Vi kan endast tillhandahålla foder som finns i vårt ordinarie sortiment i butiken. Snacks tillhandahålls efter det som för tillfället finns på ZooGigantens djurhotell.
Eget foder
Önskar du bruka ditt egna foder finns det utrymme för er förvaring. Vi utfodrar efter överenskommelse med dig.
6. Aktivering & anpassning
Individuell anpassning
Har ditt djur några vanor vill vi gärna försöka göra det så bra som möjligt för den enskilda individen. Vi utgår ifrån den information som du tillhandahållit vid ansökan och incheckningen.
7. Djurets storlek, voljär, bur, hage, rum
Jordbruksverkets lag om utrymmen (L-80)
Vid alla tillfällen följer vi minst jordbruksverkets regler gällande utrymme vid hållande av djur under inackorderingen. Vi försöker alltid hålla extra utrymme utöver de kravställda mått från JBV.
8. Force Majeure
Förhinder att bedriva inackordering, Force Majeure
Om vi mot förmodan inte klarar av att tillgodose löftet om inackordering vid förhinder så som krig, omfattande arbetskonflikt, blockad, eldsvåda, miljökatastrof, allvarlig smittspridning, eller annan omständighet som part inte råder över och som förhindrar att fullgöra avtalsenliga skyldigheter kommer vi snarast möjligt meddela er genom era angivna kontaktuppgifter. Ingen ersättning utgår normalt sett vid sådant tillfälle..
9. Betalningsvillkor & priser
Pris
Aktuella priser hänvisas till hemsida www.zoogiganten.se Ditt pris är alltid vid bokningstillfällets rådande prissättning. ZooGiganten har förbehåll för felskrivningar och tryckfel.
Betalning
Bokningsavgift erlägges med 100% av vistelsens kostnad vid bokningstillfället.
Transaktionen anses vara till fullo betalad när vistelsen är avslutad.
Avgifter och inköp
Köp från Djurhotellet, avgifter och serviceavgifter som utnyttjas under vistelsen debiteras vid utcheckning.